Ontspanning

Als het lichaam gestrest is, is het sympathisch (actieve) zenuwstelsel te actief. De kunst is om je lichaam weer in het rust systeem te krijgen; het parasympatisch zenuwstelsel. Dit zenuwstelsel zorgt voor herstel, rust, een goed werkende spijsvertering en immuunsysteem.

Hier een aantal technieken om je lichaam tot rust te krijgen. Omdat iedereen uniek is, kan de ene methode beter bij je passen dan de anderen. Dat is ook een kwestie van uit proberen. Elke techniek beïnvloed zowel lichaam als geest.

  • Ademhalingsoefeningen
  • Bewegen
  • Tai-Chi
  • Yoga
  • Meditatie
  • Visualisaties
  • Imaginaties
  • Spierontspanning
  • Muziek

Voor een aantal technieken heb je een leraar, coach, counselor of hypnotherapeut nodig. Gelukkig is er veel te doen via youtube, apps op je telefoon en via audio.

Zie hieronder een voorbeeld voor ontspannen door bewegen:

bewegen

Rustig wandelen

Wandelen door de natuur ontspant. Tijdens werk kan wandelen tijdens de lunch al erg helpend zijn; zeker als er in de omgeving natuur is.

Wandelen kan je helpen om over iets na te denken, emoties te verwerken en te reflecteren.

Stevig doorwandelen

Als je erg gestrest bent en je veel hormonen (lees Adrealine en Cortisol) door je lichaam hebt stromen kan stevig doorwandelen helpen de stress weer uit je lichaam te krijgen.