Jezelf losmaken van klachten

Het gaat niet goed met je. Je zit muurvast. Je piekert je suf, ervaart stress en rare, onbekende klachten. Zo ken je jezelf totaal niet. Dit ben jij niet! 

En dat klopt ook. 

Deels.

Een deel van jou geeft namelijk aan dat het anders moet. En dat het zo niet verder kan. Het dwingt je zelfs stil te staan.

Mijn vraag aan jou is: Welke stem wil jij niet horen? Waar ren jij het liefst voor weg?

Grote kans dat je je ongemakkelijk begint te voelen. Misschien zelfs boos wordt! 

Deze vraag is vaak moeilijk te beantwoorden. En ook niet meteen logisch. Want deze stem is vaak een deel van jezelf die nooit of niet gehoord is, die je vreest, haat, ontkent of het liefst helemaal niet leert kennen. Logisch dat je niet meteen staat te springen om te luisteren. 

Maar achter dit geluid schuilt ook een gift. Want juist deze kant is van onschatbare waarde en geeft je inzicht in wie je nog meer kan zijn. Onbenutte kansen en mogelijkheden. Durf jij het aan? 

Ervaar jij klachten, voel je je vastzitten en weet jij niet hoe je het aan moet pakken? 

Start eens met dit stappenplan: 

1 Relax. Zorg extra goed voor jezelf door onbewerkte voeding te eten en voldoende te slapen. Zorg voor regelmaat in je dagen. 

2 Kom in beweging. Zowel rustig (yoga, wandelen en/of tai-chi) als actief (dansen, springen). En zie wat dit met je doet.

3 Wordt bewust. Hou een klachtendagboek bij. Wanneer ervaar je wel of geen klachten? Heeft dit te maken met voeding, beweging, relaties, werk, omgeving of gedachtes? 

4 Accepteer. Laat jezelf onderzoeken door een arts (regulier en complementair). Accepteer de uitkomst. En ga ermee aan de slag.

5 Heb geduld. Verandering heeft tijd nodig. 

6 Time-out. Haal eens diep adem en mediteer. Plan rust momenten in. 

7 Vrees niet. Onderzoek je eigen ‘demonen’ (slechte gedachtes) en ga hiermee aan de slag. 

8 Vraag om hulp. Vind de juiste mensen (professioneel en in je omgeving) die je kunnen ondersteunen en helpen. 

9 Vertrouw op je innerlijke gids. Schrijf in je dagboek, reflecteer en onderzoek welke weg voor jou passend is. 

10 Vier alles. In pijn zit ook verbinding. In verdriet zit ook intens geluk. Vier de kleine momenten van de dag. Geluk zit in de kleine dingen. 

11 Zeg het voort. Help anderen met hetzelfde. Voel je verbonden met de mensen om je heen.

Zeker in het begin van je veranderingsproces, en als het moeilijk wordt, zal een gids in de vorm van coach, therapeut, leraar of arts van onschatbare waarde zijn. 

Schrijf voor jezelf op waar een goede gids voor jou aan moet voldoen. Welke eigenschappen vind je belangrijk? Waar wil je dat degene jou mee helpt? 


BIG geregistreerd arts

BIG geregistreerd

CRKBO geregistreerd docent

CRKBO geregistreerd docent

Volg Compazzi op LinkedIn, Facebook of blijf via de nieuwsbrief op de hoogte.

Compazzi • Deurloostraat 129hs, Amsterdam • 020-6798586