Ademhaling

Je ademhaling kan zowel bewust als onbewust aangestuurd worden. Dit maakt de ademhaling bij uitstek geschikt voor het reguleren van je onbewuste systemen.

Door je ademhaling tot rust te brengen komt je lichaam en je geest ook tot rust.

Fysiologische effecten van ademhalingstechnieken: stabiliseren van het zenuwstelsel, verbeteren longfunctie, immuunfunctie, vertering en slaap.

Optimaal aantal ademhalingen om tot rust te komen: 6 keer per minuut. Zie hieronder een therapeutische ademhalingsoefening.


Therapeutische ademhalingsoefening

1. Je houding
• Zittend (rechtop in een stoel, voeten plat op de grond, handen op je knieën, schouders naar achteren en beneden. Rug natuurlijk)

• Liggend (Plat op de rug, palmen van de handen naar boven en langs het lichaam, benen gestrekt)

• Staand (voeten heupbreedte, rechte rug, schouders naar achteren, armen langs het lichaam)

2. Focus op de ademhaling
Wanneer je zo zit, staat of ligt kan je je aandacht naar de ademhaling brengen. Breng je

linkerhand op je buik en je rechterhand op je borst. Observeer hoe je handen bewegen. 3. Buik ademhaling

Na 5-10 keer gelet te hebben op je ademhaling, breng je je aandacht naar je buik. Bij elke in-ademhaling voel je de buik uitzetten, bij elke uit-ademhaling voel je deze ontspannen.

4. Tempo van de ademhaling

De volgende stap is om het tempo van de ademhaling te sturen. Het ideale tempo is 6 ademhalingen per minuut of 1 ademhaling (in en uit) per 10 seconden. Tel in: 1, 2, 3, 4, 5 en uit 1,2, 3, 4,5.

5. Variatie van de ademhaling

Als dit ritme comfortabel is geworden kan je als laatste de uitademing proberen te verlengen. Probeer 3 tellen in en 7 tellen uit te ademen.

Varieer door gebruik te maken van de 4-7-8 ademhaling. Gedurende 4 tellen inademen, door de neus. Gedurende 7 tellen adem inhouden. Gedurende 8 tellen weer uitademen, door de mond (met tong tegen achterkant voor tanden)


Kom weer terug in contact met je lichaam door een ademhalingsoefening. Wat je tijdens de sessies je eigen maakt, kan je gemakkelijk thuis voortzetten.